Home » Variasi » Tahukah Anda? » Cara Hukuman Sebatan Dalam Islam
Cara Hukuman Sebatan Dalam Islam

Cara Hukuman Sebatan Dalam Islam

Sebenarnya saya sendiri sebelum ini tidak tahu bagaimana hukuman sebatan dijalankan dalam islam dan saya yakin masih ramai juga dikalangan kita yang menganggap hukuman sebatan dalam islam itu kejam dan menyeksakan.

Siapa kita harus salah?

Ini semua tidak diajar disekolah malah ramai dikalangan ibubapa juga tidak pernah untuk menceritakan perkara ini. Malah, ada juga dikalangan ibubapa sendiri tidak paham bagaimana sebenarnya hukuman sebatan dalam islam ini dijalan.

 Cara Hukuman Sebatan Dalam Islam

Kita tengok pula bagaimana hukuman sebatan yang dijalankan mengikut undang-undang civil yang dipraktikan oleh negara kita buat masa ini.

 Cara Hukuman Sebatan Dalam Islam

Ilmu mengenai bagaimana hukuman islam dijalankan kurang didedahkan diperingkat sekolah. Ini sebab utama ramai dikalangan kita tidak tahu bagaimana hukuman islam atau hudud dijalankan.

8 comments

  1. cara islam macam cara guru sebat murid kat sekoloh zaman dulu….

    • cikgu skrg dgn cikgu dulu lain.

      cikgu dulu rotan bdk jd org bila besar.

      cikgu skrg rotan bdk lepas geram, pas2 bdk pun mula jd beruang.

      TQ.

  2. Ahah sebab ape ye??Owh ye FYI,yg org kene sebat sampai kulit punggung die terkoyak tu.. sbb pd rotan ade bahan kimia yg membolehkan memakan daging manusia…ishh entahla nk letak istilah ape"memakan" tu…harap fahamla ape yg aq tulis ye…

  3. rasanya kat sekolah tak ajar kot

    tu pasal gempar satu malaysia

    rasanya kurikulum pasal matapelajaran agama islam perlu dikaji semula.

    biar bagi informasi yang betul

    persoalan di sini apasal nak rotan perlu jabatan penjara pula?

    rotan sendiri oleh pejabat agama tak boleh ker???

  4. Apa pula ni yang kejam.dah itu namanya hukuman.kenalah terima.ustaz aku ada cerita benda ni masa sekolah tingkatan 2.nasib baik aku faham.

  5. Sememangnya hukuman sebat cara Islam lebih ringan. Sekadar memberi pengajaran dan peringatan, bukan menyeksakan.

    Bahkan kalau dikepit sebuah buku di ketiak kanan orang yang sebat, tidak akan jatuh (mengikut kawan saya) kerana bukaan tangan yang tidak luas sangat.

    Kalau orang yang disebat pengsan atau tidak tahan, hukuman boleh ditangguhkan.

  6. Adakah kejam hukuman yang dijalankan secara islam, cuba kita bandingkan antara dua cara hukuman yang dijalankan. Jelas sekali hukuman yang dijalankan secara islam tidak kejam sehingga memudaratkan pesalah.

    Hukuman secara islam lebih kepada memberi pengajaran bukan sahaja kepada pesalah tetapi kepada seluruh umat, tetapi mengapa perkara ini lebih disensasi oleh sesetengah NGO mahupun orang2 politik. Ada diantara kita pernah melihat demonstrasi hukuman sebat, timun cina(tembikai) pun berkecai..dengan membuat 360 darjah mengahayun rotan kesasaran..BAYANGKAN..

    Sudah 52 tahun negara kita merdeka..sebagai negara islam, tetapi dimanakah martabat mahkamah syrie?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
Scroll To Top