Home » Variasi » Tahukah Anda? » Kenapa Kita Kentut?
Kenapa Kita Kentut?

Kenapa Kita Kentut?

Bunyi macam tak senonoh tapi tu lah hakikatnya, itu rutin kita. So, kita kenalah tahu sebab apa kita kentut. Jangan asyik ingat sebab sakit perut, sebab makan telur, or sebab nak buang air besar. Kentut ni memang tak da cara nak atasi. Nak tak nak kena kentut jugak, tapi control lah sikit.Jangan lepas ikut suka hati je.

Dari mana datang kentut ni?

Pemikiran kita selalu kata kentut datang dari bontot. Tapi sebenarnya, kentut nih berasal dari gas yang kita telan, gas dari darah yang pergi ke usus, gas dari reaksi kimia dan gas yang dijana oleh bakteria dalam usus dan keluar melalui bontot. Bukan lah bontot punca sebenar kentut!

Kenapa kentut yang tak bunyi lagi busuk?

Salah satu sumber kentut ialah bakteria. Respirasi oleh bakteria dan proses pencernaan akan hasilkan haba serta  hasil sampingannya adalah gas busuk. Diameter gelembung gas yang lebih kecil adalah lebih hangat  serta menghasilkan metabolisme bakteria yang berbau busuk. Maksudnya, diameter gas yang kecil, tak hasilkan bunyi cuma hasilkan bau yang  boleh  membunuh.

Berapa banyak kita mampu kentut sehari?

Manusia normal boleh kentut lebih kurang setengah liter sehari ataupun sebanyak 14 kali kentut. Tapi ada je yang kentut tak sampai 14kali kan?

Selain jenis makanan, apa lagi penyebab kentut?

  • Tertelan udara
  • Makan terburu-buru
  • Makan tanpa dikunyah
  • Naik pesawat udara kerana bila tekanan udara lebih rendah, sehingga gas di dalam usus mengalami pengembangan & muncul sebagai kentut.

Kentut sama ke dengan sendawa, tapi muncul dari lain lain  lubang?

Sebenarnya tak sama. Sendawa datang dari perut, komposisi kimianya lain dengan kentut. Sendawa mengandungi udara lebih banyak, tapi kentut lebih banyak mengandungi  gas yang dihasilkan oleh bakteria.

Kalau kita tahan kentut, mesti kentut tu hilang kan?

Kentut tak hilang tapi akan diserap oleh darah.Kalau kita tahan kentut, gas tu akan beralih ke bahagian atas & menuju ke usus. Nanti bila sampai masa akan kentut jugak. So, kentut tu tak lenyap, tapi delay sikit.

Kentut boleh sebabkan kebakaran, tak percaya?

api Kenapa Kita Kentut?

Kentut mengandungi gas metana dan gas hidrogen yang  boleh menyebabkan kebakaran. Kalau terbakar, nyalaan berwarna biru kerana kandungan unsur hidrogen. Kalau nak try, boleh try kentut depan unggun api.

3 comments

  1. Aku lebih rela kentut yg bunyi kuat tp xde bau dari senyap tapi membunuh

  2. aku nie memang kuat kentut..byk kali bebelas kali jugakla sehari..kadang2 sampai begaduh dgn bini dalam keta..sebab tak tahan yang amat sangat..he2..caner tuuh..semenjak kahwin anak dah 3 penyakit kentut susahnak buang..dah berak pun masih ader kentut lagi..he2..

  3. "So, kentut tu tak lenyap"

    ala-ala hukum newton je…"tenaga tidak boleh dihapuskan"

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
Scroll To Top