Home » Variasi » Tahukah Anda? » Soal Jawab Mengenai Hudud Untuk Pemahaman
Soal Jawab  Mengenai Hudud Untuk Pemahaman

Soal Jawab Mengenai Hudud Untuk Pemahaman

Perkara yang perlu kita ingat adalah HUDUD hanya dijalankan kepada manusia yang jahat. Jadi kenapa kita perlu takut sedangkan HUDUD dijatuhkan kepada manusia yang jahat dalam menjaga keamanan negara.

Disini saya kongsikan beberapa soal-jawab yang saya petik dari forum carigold mengenai hukum HUDUD ini:

Soalan 1.
Saya nak tanya pasal kes zina atau yg seangkatan dgn nya, yg xder saksi yg nyata mengikut spesifikasi yg betul atau yg tak nampak kemaluan lelaki masuk dalam kemaluan wanita atau, kalau nampakpun xcukup jumlah dan fasik lagi..yg ada cuma hasil zina saja seperti anakluar nikah, rakaman 3gp, atau bukti saintifik yg jelas dan semua tahu zina telah dilakukan..
Bagaimanakah kes sebegini harus di adili?

Jwp: ramai orang beranggapan bahawa, sekiranya tiada 4 saksi yang adil maka tertuduh akan terlepas. ini tanggapan yang salah.

4 saksi hanyalah syarat nak menjatuhkan hukum HUDUD.
sekiranya tiada 4 saksi, tertuduh akan menjalani proses hukum Ta’azir pula.

dalam proses Ta’azir, tidak terikat dengan 4 saksi pun takpe. kalau pihak Mahkamah nak terima bukti dari sains dan teknologi seperti DNA ke, CCTV ke or whatsoever pun takpe. cuma, Mahkamah tidak boleh menjatuhkan hukuman HUDUD je ke atas tertuduh, hanya boleh jatuhkan hukuman yang bukan HUDUD ke atasnya.

contohnya, si A telah didapati bersalah kerana melakukan zina. Namun, mahkamah mendapati bahawa si A bersalah dengan dibuktikan dengan sains dan teknologi. oleh itu, si A tidak boleh dikenakan hukuman rotan 100 kali. si A boleh dijatuhkan hukuman Ta’azir rotan 99 kali (contoh hukuman Ta’azir).

Soalan 2.
Some people think hudud ni terlalu kejam bro..manusia blh berubah n so on…cmne nk jwb ni?

Jwp: Hudud tu tak kejam..
yang kejam ialah manusia..
dan HUDUD ni hanya untuk manusia yang kejam sahaja..

Soalan 3.
Saya pernah dibagitau oleh member bekerja di masjid, berkenaan hukum hudud nie. Dia ckp..jika hukum hudud dilaksanakan pon…kebanyakkan hukuman yg bakal dijalankan pon akan jatuh kepada hukum takzir(lupa istilah, harap betulkan kalau salah)sbb takzir nie dibawah hudud. So sebenarnya, xde alasan pon utk tidak menjalankan hudud. Nak tanya betul ker apa yg dibagitau tuh?
Nak tanya apa hukum kalau seorg beragama islam betul2 rasa hudud ni mcm satu benda yg teruk hingga sanggup kuar statement cam nie..

Jwp: ini tepat sekali. dan hukum orang yang tolak HUDUD ni ada 3 kategori.
1. KAFIR
2. ZALIM
3. FASIQ

Soalan 4.
saya mahu bertanyakan dari sudut ilmiah….
apakah memang benar bahawa perogol(lelaki) akan terselamat dari mana-mana hukuman(hudud) sekiranya merogol wanita ditempat yang tertutup(tiada 4 orang saksi sewaktu kejadian)….
walaupun air mani lelaki ada pada tubuh wanita & DNA lelaki itu ada pada kuku wanita(kerana sewaktu kejadian pasti wanita tadi mencakar perogol)….
Apakah bukti-bukti seperti ini masih tidak mampu menyabitkan kesalahan keatas si perogol….?

Jwp: terdapat beberapa pendapat Ulamak mengenai takrifan rogol dan zina ini.
Pendapat 1 : rogol dan zina adalah sama, maka perlu ikut proses HUDUD.
Pendapat 2 : rogol perlu ikut proses HUDUD iaitu Qazaf, menuduh orang lain berzina dengannya walaupun secara paksa.
Pendapat 3 : rogol dan zina adalah berbeza, rogol perlu ta’zir dan zina perlu HUDUD.
namun, perbezaan ini tidak menjadi halangan untuk melaksanakan HUDUD.

yang menjadi masalah sekarang ini, RAMAI yang beranggapan, sekiranya TIADA 4 SAKSI, maka tertuduh akan terlepas begitu sahaja!
TIDAK, ini adalah anggapan yang salah. Tertuduh tidak akan terlepas begitu sahaja. Sekiranya tertuduh gagal ikut proses HUDUD, tertuduh perlu ikut proses Ta’azir pula. kita ambil contoh Pendapat 1, sekiranya rogol perlu ikut proses HUDUD.

a. Untuk menjatuhkan hukuman HUDUD ke atas tertuduh, maka pihak pendakwa harus mendatangkan 4 orang saksi yang adil. sekiranya pihak pendakwa berjaya mendatangkan 4 orang saksi tersebut, maka tertuduh boleh dijatuhkan hukuman rotan 100 kali.

b. namun, pendakwa gagal mendatangkan 4 orang saksi, tapi pendakwa mempunyai bukti dari sudut sains dan teknologi seperti DNA, CCTV dsb yang jelas menjurus kesalahan tersebut kepada tertuduh, maka Hakim tidak boleh menjatuhkan HUDUD ke atas tertuduh, tapi boleh menjatuhkan Ta’zir kepadanya. contohnya 99 kali rotan. just kurang 1 rotan berbanding HUDUD.
jadi, tiada masalah pun.

Soalan 5
bolehkah kita kategorikan bahawa undang-undang sedia ada & diguna pakai sekarang adalah sebagai takzir……?

JWP: tidak boleh.
wujudnya Ta’azir kerana wujudnya HUDUD terlebih dahulu.
kita tak boleh mendahulukan Ta’azir daripada HUDUD.

Soalan 6
Adakah HUDUD hanya dikenakan kepada orang islam? Bagaimana pula kalau orang bukan islam yang melakukan kesalahan?

JWP: 1. Sepertimana yang kita tahu, HUDUD hanya untuk orang Islam. bagi orang kafir pula, mereka boleh pilih untuk menggunakan HUDUD ataupun sebaliknya.

2. Pilihan yang disebutkan itu, ialah pilihan yang diberikan kepada MANGSA, bukan kepada TERTUDUH. ini bermakna, sekiranya A mencuri harta B, maka B diberi pilihan samada nak mengadili A dalam HUDUD ataupun tidak.

kalau ikut model khalifah sebelum ni, ringkasannya adalah begini :

orang Islam curi harta orang Islam = kena HUDUD
orang Islam curi harta orang Kafir = kena HUDUD
orang kafir curi harta orang Islam = kena HUDUD
orang kafir curi harta orang Kafir = boleh pilih nak HUDUD atau tidak.

3. jadi, orang kafir yang jahat pun akan fikir 2 kali nak buat jahat…

kekeliruan kes rogol Soal Jawab  Mengenai Hudud Untuk Pemahaman
Jadi apa yang dilukis dalam utusan ini sememangnya sangat tidak benar.

# kalau ada bercanggah fakta sila betulkan…TQ

2 comments

  1. orang kafir sememangnya tak setuju islam melaksanakan hukum hudud, kerana mereka memang mahu islam terus hanyut dalam syurga keduniaan. kalau islam laksanakan hudud gejala maksiat dan jenayah dikalangan islam akan berkurangan. syaitan sentiasa menghalang islam dari melakukan perkara yang baik. kerana syaitan sentiasa mahu mengajak manusia untuk ikut bersamanya ke neraka jahanam… allahualam

  2. orang kafir sememangnya tak setuju islam melaksanakan hukum hudud, kerana mereka memang mahu islam terus hanyut dalam syurga keduniaan. kalau islam laksanakan hudud gejala maksiat dan jenayah dikalangan islam akan berkurangan. syaitan sentiasa menghalang islam dari melakukan perkara yang baik. kerana syaitan sentiasa mahu mengajak manusia untuk ikut bersamanya ke neraka jahanam… allahualam

  3. sapa-sapa boleh bagitau bila masa yang sesuai untuk laksanakan hudud. adakah apabila zina dan kes buang anak makin berleluasa, atau bila bala bencana meelanda tanah melayu ini, atau bila kiamat dah makin hampir atau pabila dajjal dah turun ke bumi. boleh ke sapa-sapa jawab….? pandangan saya kena laksnakan sekarang sebelum terlambat…. TG Nik Aziz dah lepas tanggungjawab bila niat untuk dia laksanakan hudud di tentang oleh orang yang tak memahami islam… allahualam

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
Scroll To Top